Nicolas de Largilliere (1656-1746), Portrait présumé Jeanne de Robais, 1714

Kollenburg Antiquairs BV

Materiaal: Olieverf op doek
Afmetingen: H 82,5cm, B  67,5 cm
Gemerkt: signatuur op de achterzijde voor bedoeking Peint par N. de Largilliere 1714(overgenomen)

Herkomst:
Collectie S.P.D. May sinds circa 1910
via vererving aan E. von Marx-May 1940
Veling Frederik Muller 18 juli 1944, lotnummer 6.
Aankoop E. Göpel Den Haag voor het Führermuseum in Linz
Teruggeven aan Nederland in 1946
In bruikleen van de Stichting Nederlands Kunstbezit (SNK, later RBK, later ICN) (inv.nr. NK 1959) aan Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam 1953-2007 ( inv.nr. 2378).
Gerestitueerd aan de familie Marx-May 2006

Een bevallige dame kijkt ons aan. Ze is gekleed in een brokaten jurk met fluwelen mantel, de mantel wordt door een juweel opgehouden

De schilder Nicolas de Largilliere (Parijs 1656-1746)  was de societyschilder van de achttiende eeuw. Met zijn portretten heeft hij een beeld gevangen van de bloeiende samenleving onder de regering van Lodewijk XIV en XV. Dit portret is een typisch voorbeeld van een deftig portret zoals Largilliere die aan het begin van de achttiende eeuw schilderde. Uit contracten is bekend dat de schilder voor dergelijke portretten zonder afbeelding der handen 600 livres vroeg.
Het is echter vaak lastig om een dames op een portret van Largilliere te identificeren.
De schilder vereenvoudigde en verfraaide de gezichten van zijn  ijdele cliënten om beter aan hun verwachtingen te voldoen. Deze benadering van het portret was zeer gebruikelijk in de achttiende eeuw. De kunsttheoreticus Roger de Piles bevestigd  in Cour de Peinture par principe dat met name in Frankrijk vrouwen niet zoveel realisme tolereerden als mannen in hun portret.(Cours de Peinture 1706, Nederlandse vertaling Beredeneerde Beschouwing 1756 p. 171, 184.)
Dit schilderij is een karakteristiek portret van de meester in een compositie die hij gedurende zijn carrière regelmatig herhaalde met of zonder handen. Het is goed mogelijk dat de kleding die de geportretteerde draagt, eigendom was van Largilliere. De brokaten jurk en de fluwelen mantel komen namelijk op meer portretten voor. Zo vertonen een damesportret in de collectie Rau, een damesportret in de Bayerische Gemäldesammlungen te München en een damesportret in The Museum of Fine Arts in San Francisco dezelfde jurk al dan niet met dezelfde fluwelen mantel. Ook de verstilde achtergrond met struiken komt op deze portretten terug.

Largilliere schilderde regelmatig meerdere versies van een portret. Ook van dit schilderij zijn meer versies bekend. Naast deze eigenhandige versie bestaat er nog een tweede eigenhandige versie in Musee Cognacq-Jay te Parijs. Een derde versie, vervaardigd in het atelier van Largilliere bevindt zich in Museum Mayer van den Bergh te Antwerpen.
De geportretteerde
Hoewel aan de achterzijde van dit schilderij in krullende letters de naam Jeanne de Robais is geschreven, is het in het geheel niet zeker dat het hier om haar portret gaat.
Ondanks herhaalde onderzoeken is een zekere identificatie tot op heden niet geslaagd.
Als de identificatie Jeanne van Robais juist is dan gaat het hier om een portret van een dochter uit de familie van Isaac Van Robais een puissant rijke fabrikant uit Abbeville. Zijn zoon Abraham werd in 1767 door Perroneau op een pastel vereeuwigd. (Portrait d’Abraham van Robais, 1767 Museé du Louvre R.F. 4146)
De andere eigenhandige versie van dit schilderij in Musee Cognacq-Jay te Parijs heet traditioneel het portret van Madame la Duchesse de Beaufort. Een adellijke Engelse dame die tijdens haar verblijf in Parijs geportretteerd werd. Over haar levensloop is niets bekend.
Een derde atelierversie van dit portret in Museum Mayer van den Bergh te Antwerpen werd in 1898 gekocht van J.B. de Klyn burgemeester van Oudenbosch in Noord Brabant. Volgens overlevering gaat het om een voorouderportret van een oud-adellijk Franse familie die in 1795 gevlucht is.

Literatuur:
Jaarverslag Museum Boymans Van Beuningen 1953 pp 9,10.
J.C. Ebbinge Wubben, Old Paintings 1400-1900, Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1972, p. 142. 214
Myra Nan Rosenfeld, Nicolas de Largilliere and the eighteenth century portrait, Montreal 1981 pp. 254, afb. 50b.
Agenda Museum Boijmans Van Beuningen 1984
Rijksdienst Beeldende Kunst, Old Master paintings an illustrated summary catalogue, Den Haag 1992 p. 173, cat.nr. 1450.
J. Giltaij, Hondervijftig jaar er bij en er af, Rotterdam Museum Boijmans Van Beuningen 1999, p.106
Therese Burollet, Les Peintures Musée Cognacq Jay Muséé du XVIIIe siècle de la ville de Paris,Parijs 2002, pp. 194-196.

 Nicolas de Largilliere (1656-1746), Portrait présumé Jeanne de Robais, 1714 
« Back to member